czwartek, 19 kwietnia 2012

Społeczny dowód słuszności

Społeczny dowód słuszności to jedna z moich ulubionych technik perswazyjnych, która szeroko stosowana jest nie tylko przez reklamodawców, ale także przez nas samych (my z resztą też dajemy się na nią nieraz złapać). Marketingowcy wykorzystują fakt, iż nie jesteśmy specjalistami we wszystkich dziedzinach i nad wyraz często podążamy za głosem (opinią) grupy lub lidera. To właśnie w ten sposób sprzedają nam sprzęt AGD/RTV, samochody, telefony, ubrania itd. Mnie jednak najbardziej zainteresowało w tej zasadzie fakt jej wykorzystywania (często nieświadomie) w stosunkach damsko-męskich. Najprostszy przykład: samotnie wędrujący po ulicy facet będzie dla kobiet mniej atrakcyjny, aniżeli ten sam facet wędrujący w towarzystwie jakiejś kobiety. Zasada ta jest tak prosta i oczywista w zastosowaniu, ze aż dziw bierze, że tak wiele osób wciąż daje się na nią złapać. Ja reaguję z dużą dozą ostrożności, gdy słyszę od jakiegoś sprzedawcy, że ten towar/usługa jest najchętniej wybierany przez innych klientów (nie lubię też gdy chcą wywrzeć na mnie presję czasu mówiąc o ostatnim produkcie w tej cenie, albo o tym, że oferta trwa tylko do końca tygodnia). Dla ciekawych polecam książkę Roberta Cialdiniego pt.:" Wywieranie wpływu na ludzi", która przybliża szereg innych, ale równie ciekawych i powszechnie stosowanych technik perseweracyjnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz